Vernieuwde MAN TG-serie: meer efficiency, com-fort en veiligheid, minder emissies en onderhoud

7 november 2017

Vernieuwde MAN TG-serie: meer efficiency, com-fort en veiligheid, minder emissies en onderhoud

MAN vernieuwt de TG-serie. Diverse innovaties in de verschillende trucklijnen zorgen voor nog meer efficiency en een hoger comfort- en veiligheidsniveau. Tegelijkertijd wordt het verbruik verder teruggebracht en profiteren transportondernemers van ruimere onderhoudsintervallen.

De medium trucks TGL en TGM krijgen de beschikking over nieuwe D08-motoren. Daarbij is er keuze uit vier- en zescilinderversies (viercilindermotoren uitsluitend voor de MAN TGL). Het vermogensspectrum is zeer breed: van 118 kW/160 pk tot 235 kW/320 pk. De maximale koppels lopen uiteen van 600 Nm tot 1.250 Nm. Alle D08-motoren maken uitsluitend gebruik van effectieve Selective Catalytic Reduction-technology (SCR) om de emissies te verminderen. De nieuwe motoren vallen ook op door hun minder gecompliceerde opzet. Dit zorgt voor een verlaging van het gewicht (met positieve gevolgen voor het laadvermogen) en samen met diverse gerichte verbeteringen ook voor een lager verbruik. De winst vergeleken met de voorgangers bedraagt maximaal 5,5%.

Ook profiteren transportondernemers met de nieuwe TGL en TGM van duidelijk langere service-intervallen: tussen twee olieverversingen door kunnen de nieuwe motoren nu tot 80.000 km rijden (voorheen 60.000 km). Alle Euro 6-versies van de D08-motorenreeks zijn geschikt voor het gebruik van HVO (hydrogenated vegetable oil, brandstof van plantaardige oorsprong) en zijn daarmee CO2-neutraal inzetbaar.

De nieuwe motoren worden gekoppeld aan de TipMatic-transmissie, die nu over een Idle Speed Driving-functie beschikt. Daarmee is het mogelijk om zonder de koppeling en het gaspedaal te gebruiken bij stationair toerental langzaam te rijden. Dit beperkt slijtage van de koppeling en is zeer comfortabel in omstandigheden waarbij langzaam wordt gereden. De Efficient Roll coastingfunctie, beschikbaar voor de TGM-modellen, beperkt het verbruik doordat de transmissie bij afdalingen in neutraal schakelt.

Interieur: extra comfort en efficiency
Alle MAN TG-modellen hebben nu een nog gebruiksvriendelijker en praktischer interieur waarbij comfort en ergonomie hand in hand gaan. Op het instrumentenpaneel valt het nieuwe 4 inch hi-res kleurenscherm op. Dit werkt samen met het MAN Infotainmentsysteem MMT en maakt gebruik van iconen in diverse kleuren. Eco-functies worden bijvoorbeeld in groen weergegeven en ook de geactiveerde veiligheidssystemen zijn altijd zichtbaar. Door deze nieuwe lay-out springen waarschuwingen sneller in het oog.

De lange L, LX, XLX en XXL slaapcabine-uitvoeringen van de MAN TGX- en TGS-modellen bieden nu nog meer (opberg)ruimte door de herschikking van diverse componenten. Daarnaast is er nu een uitschuifbare koelkast leverbaar. Deze kan onder het bed worden opgeborgen. In het rust-/slaapgedeelte bevindt zich een handig controlepaneel met LCD-display. Hiermee zijn de interieurverlichting, ramen en het schuifdak te bedienen. Ook een wekalarm en 12V-, 24V- en USB-aansluitingen zijn inbegrepen. Dat betekent dat het gebruikt kan worden met smartphones, tablets en zelfs televisies. Nieuw voor de TGX-serie is het acoustic package. De extra isolatie zorgt voor een zeer laag geluidsniveau in de cabine.

Stop-and-Go
De Adaptieve Cruise Control (ACC) in de TGX- en TGS-modellen krijgt een intelligente Stop-and-Go functie. Deze ontlast de chauffeur door automatisch afstand te houden en door automatisch af te remmen en op te trekken bij langzaam rijdend verkeer of in files. De ACC draagt bij aan het voorkomen van kop/staart-botsingen en levert zo een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. AAC werkt nu bovendien nog comfortabeler door de verfijning van het rem- en acceleratiesysteem. De Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go functie is een perfecte aanvulling op de Emergency Brake Assist (EBA 2) en het Lane Guard System (LGS). Bij de noodremassistent EBA 2, die nu altijd actief is (bij vorige versies was het systeem handmatig te deactiveren), werken camera’s en radarsensoren samen. Ze herkennen mogelijk gevaarlijke situaties. Op basis daarvan kan dit veiligheidssysteem zelfstandig een noodstop uitvoeren. Daarbij komt automatisch het Emergency Stopping Signal (ESS) in actie. Dan worden zowel de remlichten als de alarmverlichting geactiveerd.

Het LGS (Lane Guard System) voorkomt het onbedoeld overschrijden van wegmarkeringen. Deze rijstrookcontrole waarschuwt de bestuurder met een akoestisch signaal als de rijstrook wordt verlaten zonder richting aan te geven. LGS werkt op basis van camera’s die de wegbelijning monitoren. Het systeem wordt bij snelheden boven 60 km/u automatisch ingeschakeld. Ook LGS ontlast de bestuurder. Tegelijkertijd zorgt het voor een hoger veiligheidsniveau.

Vanaf nu standaard: de RIO-Box
Nieuwe MAN Euro 6 trucks zijn vanaf nu standaard uitgevoerd met de RIO-Box. Hiermee legt MAN de basis voor een toekomstige infrastructuur met diensten die de complete transport- en logistieke sector met elkaar verbinden. RIO is Cloud-based en maakt het in de nabije toekomst mogelijk om vlootgegevens centraal in te zien en gebruik te maken van een uitgebreid dienstenpakket voor de transport- en logistieke sector. RIO is in dat opzicht zeer flexibel: bestaande diensten kunnen in dit systeem continu worden verbeterd en daarnaast is er ruimte voor nieuwe diensten, die op basis van de behoeften van klanten worden ontwikkeld.

De RIO-Box werkt samen met alle systemen van alle fabrikanten. Het is dan ook ontworpen voor gebruik in gemengde wagenparken. Hiermee kunnen kleine en middelgrote transportbedrijven al onderdeel worden van Logistics 4.0. Het systeem is standaard op nieuwe Euro 6-voertuigen van MAN, maar via een retrofit-oplossing wordt het ook mogelijk om voertuigen met een FMS-interface aan te sluiten. Ook bedrijven die nu gebruik maken van het MAN Telematics System kunnen hun gegevens veilig overbrengen naar RIO.

Dit artikel delen