MAN goes Electric
Naast de eTGE gaat MAN verder om met de toekomst mee te gaan. Dit is te zien aan de modellen MAN CitE en de eTGM. Wat hebben deze modellen in huis? Om te beginnen de CitE heeft een avant-gardistisch uiterlijk, gecombineerd met de efficiëntie van ergonomie en veiligheid. Daarenboven innovatiekracht, aangedreven door schone en stille elektromobiliteit. Dit model is ontworpen met onze klanten, gemaakt voor onze klanten. Daarnaast hebben we de eTGM waarbij visie realiteit wordt: het stedelijke distributieverkeer van morgen is fluisterstil en emissievrij. Met de nieuwe elektrische vrachtwagen beginnen we aan een duurzame toekomst.
eTGM
MAN eTRUCK – DE TOEKOMST VAN HET DISTRIBUTIEVERKEER IN DE BINNENSTAD BEGINT NU
MAN is zich reeds lange tijd bewust van zijn ecologische verantwoordelijkheid en streeft een duidelijke routekaart na in termen van elektromobiliteit. MAN werkt sinds 2009 aan nieuwe concepten voor het distributieverkeer in stedelijke omgevingen. Vooral in de steden wordt de uitdaging van een gezond en leefbaar klimaat voor de inwoners in combinatie met het goederen- en afleveringsverkeer steeds groter. In september 2016 presenteerde MAN de nieuwe MAN eTruck voor het eerst op de IAA: een TGS-trekker met elektrische aandrijving. Vijf maanden later ondertekenden MAN en de Council für nachhaltige Logistik (CNL) een ontwikkelingspartnerschap. Deze overeenkomst was het startschot voor de introductie van MAN eTrucks met een totaalgewicht van 18 tot 26 ton in het middelzware en zware distributieverkeer.
CONCEPTVOERTUIG MAN eTRUCK
De MAN eTruck wordt getest
De MAN eTruck voldoet aan alle essentiële voorwaarden voor het distributieverkeer in de binnenstad van de toekomst. Deze heeft het zelfde laadvermogen als de modellen met conventionele verbrandingsmotoren, is fluisterstil en emissievrij en overtuigt met zijn performance.
Naast elektrische aandrijving worden ook hulpmodules zoals stuurbekrachtiging, luchtcompressor en airconditioning elektrisch bediend. Hierdoor kan de besturing op de vraag worden afgestemd en energiezuiniger worden gemaakt. Tijdens afremmingsfasen wordt de kinetische energie van het voertuig tijdens de rit bovendien omgezet in elektrische energie en weer teruggevoerd naar de accu-opslag.
MAN legde in 2012 de basis voor de eTruck met de ontwikkeling van het MAN Metropolis hybridevoertuig. In tal van praktijktesten werd waardevolle knowhow over het onderwerp elektromobiliteit verzameld. Op de IAA 2016 was het dan zover: MAN presenteerde voor het eerst een volledig elektrisch aangedreven trekker voor nachtleveringen in de binnenstad, bijvoorbeeld voor supermarkten. In de daaropvolgende maanden ontwikkelde MAN nog andere volledig elektrische conceptvoertuigen op basis van de MAN TGM in de gewichtsklasse 18 tot 26 ton. MAN eTruck wordt sinds 2018 getest bij negen CNL-partnerbedrijven.
Kortom
De nieuwe milieuvriendelijke MAN eTruck doet qua efficiëntie niets onder voor vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor en heeft een passend laadvermogen. Het voertuig combineert klimaatbescherming met prestaties en is de toekomst in het distributieverkeer in de binnenstad.
- Emissievrij (CO2) en (NOx)
- Zeer stil
- Het zelfde laadvermogen als een conventionele vrachtwagen
- 250kW elektromotor
CitE
De toekomst van het stedelijke distributieverkeer
Doek omhoog voor de nieuwe CitE-conceptvrachtwagen van MAN. Aanschouw de toekomst van het stedelijke afleveringsverkeer. Hij heeft heel wat in huis: Een avant-gardistisch uiterlijk, gecombineerd met de efficiëntie van ergonomie en veiligheid. Daarenboven innovatiekracht, aangedreven door schone en stille elektromobiliteit. Ontworpen met onze klanten, gemaakt voor onze klanten. De perfecte vrachtwagen voor afleverings- en distributieverkeer in de stad en een baanbrekend concept voor de groene stad van morgen. Met de presentatie van het CitE18-concept op de IAA 2018 hebben we een voorproefje gegeven van hoe de 'ideale' vrachtwagen voor het binnenstedelijk vrachtvervoer van de toekomst er uit gaat zien. De CitE18 is een vooruitblik op de toekomst van emissieloos distributietransport. Het concept CitE wordt in onze toekomstige e-mobiliteitsvoertuigen geïntegreerd.
De CitE is de perfecte vrachtwagen voor afleverings- en distributieverkeer in de stad en een baanbrekend concept voor de groene stad van morgen. Met de presentatie van het CitE18-concept op de IAA 2018 hebben we een voorproefje gegeven van hoe de 'ideale' vrachtwagen voor het binnenstedelijk vrachtvervoer van de toekomst er uit gaat zien. De CitE18 is een vooruitblik op de toekomst van emissieloos distributietransport. Het concept CitE wordt in onze toekomstige e-mobiliteitsvoertuigen geïntegreerd.
Efficiënt. Zonder verontreinigende stoffen
Met een emissie van 0% rijdt de CitE extreem schoon en stil in het stadsdistributieverkeer, waardoor meer nachtleveringen mogelijk zijn. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij een krachtige elektromotor van 220kW. Afhankelijk van de rijstijl kan de CitE een afstand van maximaal 100km afleggen.
Kortom
Stadslogistiek opnieuw uitgevonden
De stad ademt – de elektrische MAN CitE verbetert immers de kwaliteit van leven in de stadsomgeving. Het voertuig heeft alle voordelen die een echte stadsvrachtwagen moet hebben:
- Een elektrische aandrijving, waarmee lokaal emissievrij en nagenoeg geruisloos kan worden afgeleverd – perfect voor nachtleveringen aan supermarkten en om geluidsgebonden stress te verminderen;
- Verhoogde veiligheid voor de bestuurder – dankzij de lage zitpositie, grote raamoppervlakken, ergonomische in- en uitstapdrempel aan beide kanten en elektronische hulpmiddelen zoals 360° Birdview en spiegelvervangingssysteem;
- Optimale bescherming van voorbijgangers en fietsers door gesloten oppervlakken, nauwsluitende zwenkschuifdeur aan bijrijderszijde en oogcontact met de bestuurder;
- Een lage constructie en een optimale draaicirkel voor het steeds drukker wordende verkeer in de binnenstad.